Aszfaltozás

Az aszfaltozás készülhet egy vagy több rétegben is egyaránt. Kettőnél több aszfaltréteget kizárólag csak az autópályákon szoktak alkalmazni. Kisebb forgalmú magánutakon, vagy újonnan kialakítandó önkormányzati utakon egy réteg aszfaltburkolat tökéletesen elegendő lehet, abban az esetben ha az alapréteg kellően stabil. Ha egy réteg aszfalt van betervezve, minimum 5-6cm tömörített vastagságúnak szükséges lennie és csakis kopásálló aszfaltból építhető meg. Kétrétegű aszfaltozás esetében az alsó réteg általában egy nagyobb szemcseszerkezetű meleg aszfaltból áll.

Ennek az aszfalttípusnak a pontos megnevezése AC/22 kötő aszfaltkeverék. Az AC/22 aszfalt lesz a kötő alapaszfalt, amelynek a terítési vastagsága 5-8cm között van. A kötőrétegre kerül az úgynevezett aszfalt kopóréteg, amely az utak tényleges felső rétege. Ezen a végleges felületen történik gyakorlatban a közlekedés. Ennek az aszfaltnak már AC/11es kopó aszfaltkeverék a megnevezése, amelynek a terítési vastagsága 3-5cm között van. Kérjünk ajánlatot generálkivitelező cégtől. Lehet, hogy éppen a környéken egy nagyobb munka révén akár megmaradt fel nem használt aszfaltot tudunk szerezni kedvezőbb áron egy kisebb terület aszfaltozására. Mint abban az esetben ha csak miattunk jön ki az aszfaltozó cég.

Hengerelt meleg aszfaltozás

A hengerelt, meleg aszfalthoz az aszfaltkeverék természetes anyagokból készül, amely aszfaltot keverőtelepen állítják elő. Az aszfalt összetételileg zúzottkőből, bitumenből, kőlisztből és homokból tevődik össze. Az alapanyagokat egy forgótartályban keverik össze és kb. 180-200 C fokra melegítik fel. A már kész aszfaltkeveréket pedig billenős, platós teherautóra rakodják és letakarva szállítják ki a helyszínre. Az aszfalt minimális hőmérséklet vesztéssel érkezik meg a beépítési helyszínre, amely aszfaltkeveréket melegen szükséges szőnyeg terítéssel elteríteni. Ennél fogva a hőmérséklete nem eshet 80-100 C fok alá. Kizárólag már csak a hengerezést követően.

Az aszfaltozás történhet kézi vagy gépi bedolgozással is egyaránt, azaz Finisheres-aszfaltterítőgéppel. Kisebb területű utak, parkolók terek stb. aszfaltozásához nem használnak Finisheres-t. Azokon a területeken az aszfaltozás kézi erővel történik.

A terítési simító műveleteket, valamint a kézi bedolgozás esetében is úthengerrel és lapvibrátorral végzik. Közutakat, továbbá nagy területű magánutakat, tereket, parkolókat minden esetben gépi Finisheres bedolgozással szükséges megépíteni.

1000 nm2 alatt jellemzően felár ellenében aszfaltoznak Finisheres-el, mivel a kisebb értékű munkák összege nem fedezi a Finisheres napi költségeit, illetve a kiszállítási díját, amely kb. 1.000.000Ft.

Mi a mart aszfalt?

Sötétszürke színű, száraz állagú bitumenes kőzúzalékból álló anyag, melyet útépítés során használnak.

Ezt a típusú aszfaltot úgy kapjuk meg, hogy a friss aszfaltozás előtt álló közutak, aszfaltutak vagy autópályák elhasználódott, felsőbb aszfaltrétegeit marógéppel eltávolítják.

A mart aszfaltozás esetén ledarálják a felmart aszfaltot kis finomságúra, osztályzottra, majd úthengerrel lehengerlik.

A munka végső fázisa pedig az emúlziós permetezés az aszfaltozott felületen.

A mart aszfalt alkalmazása napjainkban egyre népszerűbbé válik, mivel rendkívül költséghatékony megoldásnak tekinthető. Főként kisebb területek esetében, amelyeknél nem kifizetődő belekezdeni egy nagyobb aszfaltozási munkálatba. Mart aszfaltot gyakran használnak mellékutak felújításához is. Ezek az utak általában nincsenek kitéve nagyobb autóforgalomnak- teherautóforgalomnak. Ennek következtében nem szükséges fokozottan masszívvá tenni ezeket az útburkolatotokat.

Gazdaságok számára is kedvező megoldást nyújthat a mart aszfalt használata, ahol a gazdáknak, a tulajdonosoknak jelentős mennyiségű sárral kell megküzdeniük. Ennek köszönhetően megnehezül a területen történő közlekedés, ezért, ha Ön gazdaságot tart fenn, bizony érdemes elgondolkodnia bizonyos területek esetében a mart aszfalt használatán!

Ez a megoldás azonban nem csak a rövidebb útépítéseknek kedvez, hanem mondjuk a parkolók kialakításának is. Hiszen az üresen álló területeket szükséges minél gazdaságosabban hasznosítani, ehhez pedig kiváló megoldást nyújt a mart aszfalt.

Hol és milyen területeken érdemes a mart aszfaltozást alkalmazni?

Kiválóan alkalmas útépítési, illetve térburkolási célra egyaránt.

Alkalmazási terület:

  1. szilárd burkolat nélküli utakhoz
  2. kis forgalmú utakhoz
  3. mezőgazdasági utakhoz
  4. nyaraló vagy hétvégi telekhez vezető bekötő utakhoz
  5. parkolókhoz
  6. útalapként való felhasználáshoz

Melyek továbbá a mart aszfaltozás legnagyobb előnyei?

  1. azonnal felhasználható
  2. a munkálatokat gyorsan el lehet vele végezni
  3. nagy a teherbírása
  4. por és sármentes
  5. megfelelő területen történő felhasználása esetén időtálló
  6. rendkívül olcsó

Az úrburkolati felújítási munkáknak köszönhetően nagy mennyiségű mart aszfalt keletkezett az utóbbi időben. Ezek újrahasznosítására nem minden esetben áll rendelkezésre megfelelő technológia, vagy szakmai tudás.
A felértékelődött ennél fogva a mart aszfalt, mint visszanyert, újra beépíthető építőanyag.

A nem megfelelő, pazarló felhasználásával azonban többet ártunk, mint használunk környezetünknek, és pénztárcánknak.

Nem célszerű a mart aszfalt padkának való bedolgozása, vagy csak egyszerű, utókezelés nélküli beépítése. Ez sokszor nem vezet eredményre, továbbá az anyag értékével és minőségével abszolút nem egyenrangú ez a felhasználási mód.
Egy kis többletráfordítással ugyanis, valamint kellő odafigyeléssel a használati értékének többszöröse hozható ki. Az eredeti meleg aszfalt minőségével szinte azonos szinten, ennek azonban ára van, amelyet érdemes belefektetni.

Hosszabb távon viszont megtérül a ráfordítás!

Ahhoz, hogy ne csak egynyári, és beépíthető legyen a mart aszfalt, az alábbi feltételeknek minimum teljesülniük szükséges:

  1. csapadék elvezetés biztosítása tükör kialakításával
  2. felmart anyag tört és osztályozott rendelkezésre állása
  3. emulzió alkalmazása
  4. többszöri és visszatérő tömörítés min. 2.5T hengerrel

Az aszfaltburkolatokon keletkező leggyakoribb hiba a kátyúk kialakulása.

Különösen tél után lepik el az utakat a kátyúk, mivel megfagy az aszfaltba befolyó víz, ennél fogva ott csak egyre nőnek a repedések egészen addig, amíg kialakulnak a kátyúk, amelyek megszüntethetők az aszfaltrétegek és betonozott felületek helyreállítását követően.

aszfaltozás

Hasznos tudnivalók a kátyúzás technikájáról

A kátyúk rengeteg autós mindennapjait keserítik meg. Szinte nincs is olyan útvonal az országunkban, ahol ne találkozhatnánk úthibával, ezek helyreállítására szolgál a kátyúzás. Téli időszakban igen nehéz a javításokat elvégezni, így általában nyárra hagyják a nagyobb munkálatokat, de alapvetően az év bármely szakában van lehetőség a javításokra.

Többféle eljárás létezik a kátyúzás megszüntetésére.

Ezek közül az egyik módszer az úgynevezett szélvágás alkalmazása, amelynek az a lényege, hogy a hibás részt kivágják az aszfaltból. Majd ezután a helyére formálható aszfaltot öntenek, amely később nem tud a kivágott részen kívül túlterülni. A kátyúzási technikák közül ez az egyik legtartósabb javítási megoldás.

A másik alkalmazható módszer az ideiglenes kátyúzás, amelyet ebben az esetben csak a hibás út felületén terítenek el aszfalt foltokban. Ezzel a technikával azonban nem lehet tartósan, véglegesen orvosolni a hibát, mivel ez csak átmeneti megoldásként tekinthető.

A kátyúzással könnyedén felvehetők a harcok a különböző úthibákkal szemben. Az aszfaltozást végző szakembereknek a nyári forróság sem jelent akadályt. Ilyenkor fontos szempont, hogy visszaadhassák a forgalom számára a hibás utakat, mivel bizonyos úthibák akár komoly műszaki meghibásodást is okozhatnak a gépjárművekben. Ennek következtében komoly károkkal járhat a tulajdonosaiknak.

Az aszfaltozás alternatívája lehet a térkövezés

Az úthibák kijavítása, az aszfaltozás számos módon történhet

  1. Tartós kátyúzás során a szabályos kátyúzás esetében a kátyú körül az aszfaltot vágják és bontják, majd tisztítás követően a kátyú helyét bitumenemulzióval felület kezelik. Ezt követően pedig AC11-es aszfalttal melegen hengerelik, tömörítik és lezárják.
  2. Ideiglenes téli kátyúzás során ha egy kátyú téli javítására feltétlenül szükség van, úgy a kátyúzás jellemzően hideg aszfalttal történik, mivel ilyenkor a keverőtelepek nem működnek.

Telefon: +36 30 515 62 06 | E-mail: E-mail: info@mesterszakember.hu

Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) | Adatkezelési tájékoztató (GDPR)

Építőipari Közvetítő Cég a teljes országban mindenhol.
Cégünknek sok más közvetítő céggel szemben nem az a célkitűzése, hogy több ezer regisztrált Generálkivitelező és Vállalkozó legyen az adatbázisunkban!
Elsődleges szempontunk az, hogy minden egyes Generálkivitelezőt, Vállalkozót megszűrjünk arra vonatkozóan, hogy valóban mennyire megbízhatóak és a Megrendelőnek a számára legmegfelelőbb Kivitelezőt tudjuk ajánlani.
Cégünk már a regisztrálás megkezdésekor komoly ellenőrzésnek teszi ki, így erősen megszűri azokat a Generálkivitelező cégeket akik Cégünkkel kívánnak szerződni és ez az ellenőrzés nem csak egyszeri alkalmat jelent, hanem folyamatos, heti rendszerességgel történik.
Cégünkhöz nem regisztrálhat bárki, aki csupán állítja magáról, hogy építőipari vállalkozó, mivel mi megszűrjük, folyamatosan ellenőrizzük a kivitelező cégeket.